Kirjutamine on hea oma mõtete koondamiseks,
kuid see ei ole koht kuhu põgeneda. Kuigi kirjutamist saab kasutada
mediteerimise aseainena ja mõtete – peaks tegelikult ütlema intuitsiooni ja
inspiratsioone, mõtetest kõrgema taju, selle tegeliku minaga rohkem, kuigi
muidugi mitte veel samaväärse, taju – koondamise ja sirgeks seadmise abivahendina,
ei ole see siiski mitte mingisugune imeriist, võlukepp, automaatne vahend,
masin, nutitelefon, mis asendab sind ennast – sind ennast selle sõna peaaegu
kõrgeimas mõttes. Oh sugugi mitte. Sul ei ole pääsu. Kui tahad ennast ületada..
kui tahad ületada seda lamedat tajudeta aga ihadega ja kõiksugu pisisoovidega
tavaolekut, kus kõht on tühi ja tahaks kuuma jooki või hoopis šokolaadi, või
tuleb uni või puhub tuul ja on natuke jahe, ja üldse kõik segab kõike muud, siis
pole muud teed kui süvenemine, kui
tegelik tegelemine sellega, millega on üldse väärt tegelemist.. Tegelemine
kõrgema minaga, tegelemine kõrgema maailmaga – üks ja sama asi, mis sisuliselt
tähendab ju tegelemist mitte selle nähtava maailmaga aga hoopis kirgastumist ja
taju teravdamist ja iseendasse vaatamist ja sealt kaudu kohe ka kõiksusesse
vaatamist ja mis veel olulisem sealt kõiksusest signaalide saamist ning nende
toel, nendest tõugatuna aga samas ka iseendast tõugatuna – saamata vahest arugi
sellest vahest – tegutsemist. Või on see ikka tegutsemine, on ehk hoopis
tuuletallamine, paigalkõnd, enesepettus? Jah maja sellest püsti ei saa, isegi
mitte tuba koristatud ega nõud pestud, aga kui ei ole seda, siis pole maja ka
vaja, sest pole seda, kellele maja vaja on. Isegi nõusid mitte.
See oli soojendus, väike
sissejuhatus, paigaljooks, kätekõverdused ja kümme kükki. Olen kuulanud Hardo
Aasmäed, Einar Laignat, Marju Lauristini, mis on küll pooleli, ennem veel Ivar
Trönerit ja Alar Tammingut, samuti Andres Arrakut ja Ülo Vooglaidu. Lugenud
siit sealt –peamiselt Telegrammist ja Alkeemist – veel miskit spirituaalset,
näiteks Arvo Soometsa. Mõtteid on olnus seinast seina, mis lahti rullides
tähendab alates reaalpoliitilisest, isegi geopoliitilisest maailmakäsitlusest
lõpetades reaalsusloomeni. Alates sellest, et kõigel lasub raske ja vääramatu
reaalsuse koorem, mille määrab ära geograafia, arvud, kaalud, liitrid kuini
selleni, et kuna neutronid, prootonid, elektronid ja muud ülipisikesed vidinad,
mis ei ole siit maailmast ja poel üldse vidinad vaid lained käituvad sõltuvalt
vaatleja olemasolust, siis on vaatleja äkki võimeline nendega – mis tähendab et
ka reaalsusega, mis on nagunii hologramm – manipuleerima. Lisaks olen lasknud
kirjutistel ja loogikal end veenda, et maailma – ja tõenäoliselt ka universumi –
ajalugu ei ole see ajalugu, millest meile kirjutatud on ja millest ma siiani
üldiselt vaimustun. Veenda nii selles viimases, kui ka reaalsusloomes, mis
sekkub meie geopoliitikasse või sotsiaalgeograafiasse olen ma ennast lasknud
just tänu tutvumisele kvantfüüsikaga. Ehk siis kui teadus teab ja tõestab ise,
kui väljateooria on võimalik, kui hologrammi muster on võimalik, kui fraktaalne
aeg on võimalik siis miskit selles tavaseletuses ei klapi. Paradigma on
muutumas. Niisiis kerkibki kohe küsimus uues paradigmas. Minu jaoks ja kitsalt praegu. Olen alati uskunud
jumalasse aga pigem vist nagu Unamuno. Nii et ei ole suutnud leppida kadumisega
igavikku isegi kuni selleni, et kui ikkagi kaduda tuleb, siis tehkem nii, et
see oleks ebaõiglane! Aga samas- laisal ja mugaval kombel- olen klammerdunud
tuntud ja esteetiliselt meeldivatesse paradigmadesse – väike vana ja hea
Euroopa, germaani kultuur, saksa lihv, normid ja reeglid, mees mehe vastu
võitlus ruumis, kus põrandad ei liigu, milleks saab valmistuda rasket aga mitte
ülemäära vaimupingutust nõudva treeninguga, ilma kujutlusvõimeta – oh, mitte et
germaani maailma ja saksa kultuur nii olekski, aga mina olen seda endale
Tallinna vanalinnana ette kujutanud. Ja nüüd sähh Isaac Aisimov või miskit veel
segasemat. Mitte et see kohutaks. Imelikul kombel mitte. Midagi muutub,
vaikselt aga kindlalt, aeglaselt aga mitte väga suurt jõudu vajavalt, kuidagi
nagu loomulikult aga siiski suure valgustumisaktita – on universaalne paradigma
muutumas. Paljud väikesed tõuked, imelikud lood, mida ei taha tunnistadagi aga
siiski nii, et ise olen väga rahul, on mu pilti kõigele – ka iseenda tegemisele
– täiesti muutnud. Täispööre. Aga mis siis on see uus paradigma. Või hakkangi
seda kirjutamisega otsima? Või on see praegu süvenemise edasilükkamise katse? Nii
esimest kui teist. Otsida tuleb aga seda tuleb teha igal hetkel nii, nagu oleks
see viimane. Nagu oleks tegu Ekhardt Tollega. Või Meister Ekhardtiga. On nad
üks ja sama isik?
Ulrich Beck on nimi, mida kuulsin
Marju Lauristini loengust. Sotsioloog. Mees, kes kirjutas sellest, et
kõigepealt vana traditsionaalne sootsium asendus modernse ja korporatiivsega. Sinna liikus inimese
lojaalsus ja identiteet. Perelt ja kogukonnalt riigile ja firmale. Ja nüüd
liigub post – või post-post modernsetes ühiskondades hoopis iseendale tagasi.
Indiviidile, kes omades tohutut informatsiooni teeb koguaeg otsuseid,
muudab tegevusala ja elukohta või jälgib ainult oma südant ja teeb mis tahab..
kui ta saab.. aga vast saab, kui omab piisavalt infot, mis annab ehk ka
vahendid. Lahustub ühiskond, lahustub poiliitika, lahustub riik, lahustub
perekond… tundub, et peaks kaduma ka kehaline olek. Et ei olekski keha, vot siis oleks nirvaana käes. Tundub, aga ei kao ju!
Tehnoloogia füsioloogia käest ei päästa. Mitte täielikult vähemalt. Võib olla
päästab valgustumine aga mitte selles elus, mitte selles maailmas vähemalt.
Ajalugu võib olla jama –
ajaloofilosoofia mõttes, selles mõttes, et darvinistlik ajalugu, mitte
kaugeltki selles mõttes, et me ei teaks mis MEILE TEADA OLEVAS minevikus toimus
– aga geograafia ja sotsioloogia meie hologrammis ei ole jama. Ka füüsika ja
muud reaalteadused mitte, eriti kui nad jõuavad aina lähemale väljateooriatele,
antropomorfsele paradigmale, biotsentrismile, millele igane. Aga mis põhiline –
kuna tehnoloogia meid selles hologrammis geopoliitika eest ei päästa- mitte
täielikult vähemalt- siis mis meis saab? Kellel oli õigus Lutheril või
paavstil? Kas Laigna on mõttetu fašist nagu arvab Jaan Kaplaniski? Kas on vaja
universaalset korda või saab individuaalselt jumalaga vesteldes hakkama? Kas universaalne
kord ahistab indiviidi või teeb ta vabaks, kas vabadus on ainult poliitiline
nagu kreeklased seda omal ajal mõistsid või ainult spirituaalne, nagu
erakmungad seda varakristluse kannatuste ajal mõistsid? Kas me ikka muutume
nii, et ajaloofilosoofi paradigma: jälgides kesk püramiide uputusi, sõdu, riide,
pilk jääb külmaks, suu jääb lukku – on nii muutumatu ja äkki.. äkki tõesti on
meie hologramm muutumises koos maa magnetvälja sageduse tõusuga? Kui maailm
muutub, siis kuidas? Sest kui ei muutu, siis ei ole küsimustki – Lääne tsivilisatsioon
on hukule määratud.
No comments:
Post a Comment