On lihtne
teha eelmisest postitusest järeldust, et Ida tsivilisatsioon üldiselt keskendub
sisemaailmale ning Lääne tsivilisatsioon välisele. Sisuliselt on seda näha
tänavapildist ju. Ja mitte ei mõtle ma suurlinnade peatänavaid vaid eelkõige
aguleid ja isegi maapiirkonda. Ja sama on ka inimese sisemaailmaga,
sellega kuidas ta enda sees endaga läbi saab, oma lähedastesse suhtub, mis on
tema prioriteedid. Idas, vähemalt selle paremate esindajate südametes,
parandatakse maailma läbi enda, vahest tajudes, et paremad mõtted puhastavad -
või siis vähemalt ei saasta - atmosfääri. Läänes parandatakse maailma otseselt
- vähemalt selle parimad esindajad teevad seda. Nii, et tehakse konkreetseid
asju, nii tehnoloogia, kui organisatsioonide ja struktuuride vallas. Inimeste
kooslus käitub reeglite järgi aga need ei ole sisemised niivõrd, kui
välised seadused. Ja need asjad kõik iseloomustavad neid kahte
maailmanägemust, selles ei ole mingit kahtlust! Kuid!! See on küll lihtne
aga äärmiselt ühekülgne seletus. Ja mitte ainult selle pärast,
et suur osa tänapäeva Idast käitub pigem Lääne ideaalide kohaselt, vähemalt,
mis puudutab majanduskasvu ja suure tõenäosusega ka sellele järgnevat sõjalise
jõu kasvu - kui just ei järgne iseenese laevastiku hävitamist, nagu 15.
sajandi Hiinas.. Aga ei, see ei ole isegi nii oluline, sest sisimad
väärtused ei ole oluliselt muutunud.
Mis siis on oluline? Aga see, minu amatöörliku
meele jaoks, et kõigele sellele vaatamata, on kõigi religioonid ja
tsivilisatsioonide müstikud otsinud jumalat - või iseennast, või valgustumist,
või seost kõikjaloleva eluga - ikka samast koihast, see tähendab
iseendast, see tähendab kasutades iseennast nagu instrumenti, mille tuleb väga
peenelt häälestada, peenemalt kui klaverivirtuoos oma pilli, millel mängimiseks
peab olema tippvormis ja mis veel nõudlikum - peaaegu pidevas
tippvormis. Tõsi küll, vahel on selleks kasutatavad ka mingid ained -
nagu šamaane ikka ´kahtlustatakse - aga tõenäoliselt ei
saa mehhaaniline tippvormi saavutamise meetod olla püsiv ja kaua kasutatav. Seega
müstitsism religioonis - mõeldes Lääne tsivilisatsiooni - kristlikus
religioonis. Selline teema oli keskajal täiesti aktuaalne. Meister Eckhart,
Siena Katariina, võib olla isegi Rotterdami Erasmus ja noh ka Aqino
Thomas. Eckhartist tean ma midagi ja tõenäoliselt tõesti ei läinud ta
oma müstikas lõpuni, mitte nii kaugele, kui Luther, kes sellega
kogu kiriku organisatsiooni sisuliselt mõttetuks kuulutas, kuna julmaga
saab ja tuleb vahetult suhelda. Milleks toita kedagi, kes religioonist
elavad? Aga, et religioon ja tsivilisatsioon said Läänes üldse võimaluse
kestma jääda tänu kiriku organisatsioonile, kas see ei pannud teda mõtlema? Või oli ta niivõrd pimestunud vihast Rooma vastu? Oli vist küll, alaväärsustunne sinna juurde, lisaks tõelisele, kirglikule usule.
Aga mis siis sai luterlusest? Sai Max Weberi järgi
kapitalismi vaim. Ja teisest küljest pressis peale antiik. Läbi renessansi
pressis. Täis elujõudu ja elurõõmu, vabanemine eestkostest, usk oma jõusse
usk sellesse, et maailma võib seletada mõistuslikult. Isikuvabadus, samuti
nagu luterluses, kuid mitte jumalas vaid vabadus olla ka jumalata,
kui seda ei suuda seletada ja rafineeritud mõistus keeldub seda tõsiselt
võtmast. Seega mõlemad hoovused paistavad olevat olnud suunatud isikut
vabastama, emantsipeerima, kuid kiskudes täiesti erinevatesse suundadesse.
Ja mõlemal hoovusel oli tohutu jõud. Mõlemad mõjutasid meie tsivilisatsiooni
muutes seda tundmatuseni, mõjutavad siiani. Mõlemad. Luterlus ehk küll ainult
kaudselt veel, pigem vastureaktsioonina - vastureaktsioonina selle rõõmutule,
trööstitule tõsiolekule, raskele mullatööle, sellele kivisele hallile
taevale, mis ainsana alles jäi pärast usu kadumist. Usu, mis kunagi
trööstis kõike, kogu maiseid kannatusi. Trööst oli küll naeruväärselt
ebakindel, peaaegu uskumatult uskumatu, selline, milles pidi pidevalt kahtlema
ja mis võis tröösti pakkuda ainult mõnedel harvadel, kõige raskematel ehk
hetkedel. Aga kui see usk äkki mingil põhjusel selja pööras ja siis täiesti
absurdne tundus, siis sai tulla ainult vastureaktsioon. Ja see vastureaktsioon
ühines selle isikuvabadusega, mille lõi renessanss ja mis sai tuge teaduselt, tehes
teaduse arengu tegelikult ka võimalikuks. Kuna kõik tuli lammutada. Ja
nüüd, kui on kadunud traditsioonid, ajaloousk ja religioon - mis mõistagi
üksteist toetavad ja võimalikuks teevad - siis on kadunud ka usk teadusesse,
sest noh, mida seegi siis seletada on suutnud peale selle, et füüsika on
iseennast tühistanud.. sellega, et aeg, ruum, njuutonlik mehhaanika ja isegi
tahke aine, ei ole see, milleks me seda oma tajuga peame. Oleme jumala juures
tagasi aga struktuuri enam ei ole. Äkki on Rooma tsivilisatsiooni hukk ikkagi
midagi, mis meie seisundile praegu relevantne on? Sellega, et kui kadus
distsipliin, traditsioon ja vana religioon - rooma mõistes sõnasõnalt ju
sidumine tagasi linna asutamise aega, nemad ju liikusid tulevikku selg ees -
kui kadus see struktuur, milles kord maksis ja mis ise põhines korrastatud
maailmapildid - siis kadus aegapidi kõik. Nii ka siin. Nii ka
praegu. Rooma puhul on nali selles, et manduv tsivilisatsioon haaras
õlekõrrest, milleks oli ainus elujõuline asi impeeriumis, asi mida
impeerium ise ei suutnud hävitada - kristlik religioon. Andes Rooma
distsipliini kirikorganistatsioonina keskaja maailmale üle. Laigna veendumuse
kohaselt peab kord maksma ja see on isikuvabaduse garant. Oponendid kinnitavad,
et sisemine valgustumine ei sõltu välisest korrast. Hiina tsivilisatsioon
kinnitab küll pigem vastupidist.
Ja siis ongi selle dilemma põhiküsimus: kas olla
ajaloofilosoof ja hinnata tulevikku kogemuse põhjal või uskuda, et tulevik
kiirendab maailma südamelööke, muudab inimese tajud, inspiratsiooni ja
intuitsiooni niisuguseks, et struktuuri ei ole enam vaja.
No comments:
Post a Comment